Medewerker preventie en welzijn op het werk (m/v/x)

Ministerie van Defensie

Selectiecode

ANG23252

Taal

Nederlands

Diploma

Bachelor

Contracttype

Statutair

Functieniveau

B

Type aanwerving

  • Interne markt
  • Externe rekrutering

Duur

Onbepaalde duur

Plaats van tewerkstelling

  • 2280 Grobbendonk
  • 3970 Leopoldsburg

Voltijds/deeltijds

Voltijds

Samenvatting

Jobinhoud

Heb je grote interesse in Preventie op het werk op een niet alledaagse, uitdagende werkvloer? Of ben je in het bezit van een attest niveau II?

Je assisteert de preventieadviseur belast met de leiding van de interne of lokale dienst, bij het uitvoeren van risicoanalyses en het formuleren van preventieadvies dat kadert in het veiligheids- en welzijnsbeleid van de eenheid 18e Bataljon Logistiek 18 Bn Log).  

Wat houdt dat concreet in?

  • Je maakt mee het lokaal preventieplan op en ziet toe op een correcte uitvoering ervan
  • Je plant en volgt de inspecties op van de aanwezige arbeidsmiddelen, zoals bv. elektrisch materiaal, ladders, bruggen, krikken, moersleutels
  • Je beheert de database van de gevaarlijke producten (oliën, vetten, gassen)
  • Je neemt deel aan vergaderingen met de betrokken diensten rond preventie en milieu
  • Je doet (proactief) rondgangen en bereidt deze zorgvuldig voor
  • Je meldt arbeidsongevallen van medewerkers en maakt hun dossier op
  • Je volgt de semestriële/trimestriële inspecties rond HACCP op. 
  • Je houdt het nood –en interventieplan up-to-date, coördineert de brand -en evacuatieoefeningen en ziet erop toe dat de medewerkers tijdig opleidingen rond Domestic Fire Fighting krijgen
  • Je volgt geregeld opleidingen om up-to-date te blijven met de nieuwste evoluties

Extra van toepassing voor Grobbendonk

  • Je bereidt de trimestriële vergaderingen voor van het lokale « Basis Overleg Comité »

  • Je staat in voor de uitwerking en opvolging van specifieke interne procedures rond Asbest, ATEX, Chroom VI, Legionella, werkplaatsen met bijzondere risico’s, …

  • Je beheert de interne verslagen en documenten (Inspecties arbeidsmiddelen, Indienststellingsverslagen, Werkpostfiches, Functiefiches, Arbeidsgeneeskunde, Veiligheidsinstructiekaarten …) op de sharepoint-omgeving van het 29 Bn Log

  • Je stuurt de lokale preventieadviseurs (Niv 3) aan en je geeft hen objectieven;
  • Je zorgt voor de jaarlijkse verplichte professionele evaluatie van het team van preventieadviseurs Niv 3;
  • Je bent de raadgever van het commando en van de eenheid in het domein van transportveiligheid en je kent de geldende wetgeving in dat domein (ADR, IATA, IMDG, ladingzekering,…) en/of je bent bereid om de nodige vormingen te volgen in dat domein;
  • Je fungeert als secretaris van het lokale Basis Overleg Comité (BOC05 – kwartiergroep GROBBENDONK), waarvan de kwartiercommandant de voorzitter is.

Extra van toepassing voor Leopoldsburg:

  • Je maakt rapporten en (jaar)verslagen op en levert advies aan betrokken partijen over bestellingen rond meubilair en andere materialen. Je beheert dit alles ook in de Sharepoint-omgeving van 18 Bn Log en bouwt deze verder uit tot een efficiënte tool 

 

Jaarlijks neem je deel aan de wettelijk verplichte bijscholingen om je kennis binnen Preventie op peil te houden.

Belangrijk: Je bent bereid in een militair milieu te werken en een veiligheidsverificatie te ondergaan (wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen).

Heb je vragen over de jobinhoud? 

Je vindt onze contactgegevens in de rubriek "meer info - contactpersonen".

Werkgever

Er zijn 2 plaatsen vacant, waarvan 1 bij het 18e Bataljon Logistiek te Leopoldsburg (Koning Leopold I – laan 30 bus 29, 3970 Leopoldsburg) en waarvan 1 bij het 29e Bataljon Logistiek te Grobbendonk (Kwartier Den Troon Bevrijdingsstraat 31 2280 Grobbendonk) van het Ministerie van Defensie.

Jij en je team zijn verantwoordelijk om de Korpscommandant bij te staan in arbeidspreventie. Jullie werken in een klein maar fijn team van preventiemedewerkers. Je adviseert en rapporteert in het kader van bepaalde dossiers rechtstreeks het commando van de eenheid.

Defensie staat in voor de verdediging van het grondgebied, het organiseren van missies in het buitenland in een internationale context en in het kader van hulp aan de bevolking bij rampen. Defensie heeft een specifieke cultuur en structuur. Met 27.000 medewerkers is het één van de grootste werkgevers van ons land. 
Het Ministerie van Defensie heeft een gemengde werkomgeving, aangezien het zowel burger - als militair personeel tewerkstelt.

Deelnemingsvoorwaarden

Jouw profiel:

  • Je hebt een bachelordiploma.
  • Je bent een teamplayer die ook op autonoomkan werken. 
  • Je kan je vlot uitdrukken. 
  • Je hebt interesse om jezelf te blijven ontwikkelen en bijscholen.  

Een volledige beschrijving van de deelnemingsvoorwaarden en het functieprofiel kan je terugvinden in de functiebeschrijving.

Procedure

In het kort:

  1. We screenen jouw diploma en/of benoemingsbesluit
  2. Je legt een test testen op computer af bij FOD BOSA in Brussel 
    Opgelet! Als er weinig kandidaten zijn, zal deze test niet georganiseerd worden. 
  3. Je legt een interview af (met een gevalsstudie indien de computertest niet georganiseerd wordt) in de Koninklijke Militaire School (Hobbemastraat 8, 1000 Brussel).

Een volledige beschrijving van de procedure kan je terugvinden in de volledige functiebeschrijving.

Solliciteren

Solliciteren? Vul je online CV in en raadpleeg het volledige vacaturebericht om over alle nodige informatie te beschikken en je zo goed mogelijk voor te bereiden.

Our offer

Aanbod

Statuut en Graad

Je wordt aangeworven als administratief deskundige (niveau B) met de bijhorende weddeschaal B11.

Loon

Minimum aanvangswedde: € 33.606,31 (bruto jaarsalaris, reeds aangepast aan de huidige index, reglementaire toelagen niet inbegrepen).

Via de salarissimulator kan je je bruto- en nettoloon berekenen door een aantal vragen te beantwoorden. 

Voordelen

We bieden jou een boeiende job met impact op mens en maatschappij, met tal van voordelen:

  • Goede balans tussen werk en privé
    • glijdende werkuren in een 38-uren week
    • mogelijkheid om eventuele overuren in recup op te nemen
    • mogelijkheid tot telewerk (na een inwerkperiode)
    • 26 dagen verlof en vrij tussen Kerst en Nieuwjaar + 3 dagen dienstontheffing van het departement
    • een gesubsidieerde crèche in het militair kwartier (te Evere, Peutie en Neder-Over-Heembeek)
    • gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer
  • Financiële voordelen
    • mogelijkheid tot het krijgen van een tweetaligheidspremie
    • voordelige hospitalisatieverzekering
    • gratis woon-werkverkeer met het openbaar vervoer
    • mogelijkheid om een fietsvergoeding te krijgen
    • mogelijkheid tot het krijgen van een telewerkpremie
    • voordelen en interessante aanbiedingen via Benefits@Work
    • allerlei sociale voordelen
    • bedrijfsrestaurant tegen democratische prijzen
    • recht op de voordelen van de Centrale dienst voor Sociale en Culturele Actie (CDSCA), deze dienst verleent verschillende diensten en organiseert voordelen die het leven van het personeel van Defensie makkelijker of goedkoper maken zoals bijvoorbeeld voordelige vakanties, kortingen via hun webshop, huisvesting in de buurt van de werkplaats en sociale dienstverlening. www.cdsca-ocasc-website.be
    • gebruik van sportfaciliteiten tijdens de werkuren.

 

Ontdek alle informatie (extra premies en toelagen, ...) en voordelen over werken bij de federale overheid op de website van BOSA.

Wie contacteren?

Over de jobinhoud

Over de procedure

Volledige beschrijving

Jobinhoud

Heb je grote interesse in Preventie op het werk op een niet alledaagse, uitdagende werkvloer? Of ben je in het bezit van een attest niveau II?

Je assisteert de preventieadviseur belast met de leiding van de interne of lokale dienst, bij het uitvoeren van risicoanalyses en het formuleren van preventieadvies dat kadert in het veiligheids- en welzijnsbeleid van de eenheid 18e Bataljon Logistiek 18 Bn Log).  

Wat houdt dat concreet in?

  • Je maakt mee het lokaal preventieplan op en ziet toe op een correcte uitvoering ervan
  • Je plant en volgt de inspecties op van de aanwezige arbeidsmiddelen, zoals bv. elektrisch materiaal, ladders, bruggen, krikken, moersleutels
  • Je beheert de database van de gevaarlijke producten (oliën, vetten, gassen)
  • Je neemt deel aan vergaderingen met de betrokken diensten rond preventie en milieu
  • Je doet (proactief) rondgangen en bereidt deze zorgvuldig voor
  • Je meldt arbeidsongevallen van medewerkers en maakt hun dossier op
  • Je volgt de semestriële/trimestriële inspecties rond HACCP op. 
  • Je houdt het nood –en interventieplan up-to-date, coördineert de brand -en evacuatieoefeningen en ziet erop toe dat de medewerkers tijdig opleidingen rond Domestic Fire Fighting krijgen
  • Je volgt geregeld opleidingen om up-to-date te blijven met de nieuwste evoluties

Extra van toepassing voor Grobbendonk

  • Je bereidt de trimestriële vergaderingen voor van het lokale « Basis Overleg Comité »

  • Je staat in voor de uitwerking en opvolging van specifieke interne procedures rond Asbest, ATEX, Chroom VI, Legionella, werkplaatsen met bijzondere risico’s, …

  • Je beheert de interne verslagen en documenten (Inspecties arbeidsmiddelen, Indienststellingsverslagen, Werkpostfiches, Functiefiches, Arbeidsgeneeskunde, Veiligheidsinstructiekaarten …) op de sharepoint-omgeving van het 29 Bn Log

  • Je stuurt de lokale preventieadviseurs (Niv 3) aan en je geeft hen objectieven;
  • Je zorgt voor de jaarlijkse verplichte professionele evaluatie van het team van preventieadviseurs Niv 3;
  • Je bent de raadgever van het commando en van de eenheid in het domein van transportveiligheid en je kent de geldende wetgeving in dat domein (ADR, IATA, IMDG, ladingzekering,…) en/of je bent bereid om de nodige vormingen te volgen in dat domein;
  • Je fungeert als secretaris van het lokale Basis Overleg Comité (BOC05 – kwartiergroep GROBBENDONK), waarvan de kwartiercommandant de voorzitter is.

Extra van toepassing voor Leopoldsburg:

  • Je maakt rapporten en (jaar)verslagen op en levert advies aan betrokken partijen over bestellingen rond meubilair en andere materialen. Je beheert dit alles ook in de Sharepoint-omgeving van 18 Bn Log en bouwt deze verder uit tot een efficiënte tool 

 

Jaarlijks neem je deel aan de wettelijk verplichte bijscholingen om je kennis binnen Preventie op peil te houden.

Belangrijk: Je bent bereid in een militair milieu te werken en een veiligheidsverificatie te ondergaan (wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen).

Heb je vragen over de jobinhoud? 

Je vindt onze contactgegevens in de rubriek "meer info - contactpersonen".

Werkgever

Er zijn 2 plaatsen vacant, waarvan 1 bij het 18e Bataljon Logistiek te Leopoldsburg (Koning Leopold I – laan 30 bus 29, 3970 Leopoldsburg) en waarvan 1 bij het 29e Bataljon Logistiek te Grobbendonk (Kwartier Den Troon Bevrijdingsstraat 31 2280 Grobbendonk) van het Ministerie van Defensie.

Jij en je team zijn verantwoordelijk om de Korpscommandant bij te staan in arbeidspreventie. Jullie werken in een klein maar fijn team van preventiemedewerkers. Je adviseert en rapporteert in het kader van bepaalde dossiers rechtstreeks het commando van de eenheid.

Defensie staat in voor de verdediging van het grondgebied, het organiseren van missies in het buitenland in een internationale context en in het kader van hulp aan de bevolking bij rampen. Defensie heeft een specifieke cultuur en structuur. Met 27.000 medewerkers is het één van de grootste werkgevers van ons land. 
Het Ministerie van Defensie heeft een gemengde werkomgeving, aangezien het zowel burger - als militair personeel tewerkstelt.

Competenties

Gedragsgerichte competenties

  • Je analyseert gegevens gericht en beoordeelt informatie kritisch.
  • Je gaat zelfstandig om met en lost problemen op, zoekt alternatieven en voert de oplossing uit.
  • Je creëert en bevordert de groepsgeest door je mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's.
  • Je handelt integer, in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, respecteert vertrouwelijkheid, komt verbintenissen na en vermijdt elke vorm van partijdigheid.
  • Je plant en beheert je eigen groei actief in functie van je mogelijkheden, interesses en ambities door je eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en jezelf continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken.
  • Je beschikt over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op te nemen voor de correctheid van ondernomen acties.

Opgelet!

Een goede motivatie is eveneens belangrijk. Indien je motivatie niet voldoet aan het vereiste niveau, kan je voor deze selectie niet slagen en in de lijst van geslaagden opgenomen worden.

De competenties in het vet worden als erg belangrijk voor de job beschouwd en wegen harder door in de eindscore (x2).

Niet vereist, wel een troef

  • Je hebt een technische achtergrond (mechanica, elektriciteit, bouw, VCA, brand,...).
  • Je hebt een bijkomende kennis van het welzijnsdomein hygiëne.
  • Je hebt kennis van transport van gevaarlijke stoffen.
  • Je bent vertrouwd met het geven van briefings.
  • Je hebt kennis van het Frans.
  • Je bent in het bezit van een attest niveau II.

Deelnemingsvoorwaarden

Jouw profiel:

  • Je hebt een bachelordiploma.
  • Je bent een teamplayer die ook op autonoomkan werken. 
  • Je kan je vlot uitdrukken. 
  • Je hebt interesse om jezelf te blijven ontwikkelen en bijscholen.  

Een volledige beschrijving van de deelnemingsvoorwaarden en het functieprofiel kan je terugvinden in de functiebeschrijving.

Vereist diploma op de uiterste inschrijvingsdatum:

  • Diploma van het hoger onderwijs van het korte type (basisopleiding van één cyclus, bv: graduaat, professionele bachelor) met volledig leerplan of voor sociale promotie
  • Diploma van kandidaat/academische bachelor uitgereikt na een cyclus van tenminste twee jaar studie
  • Getuigschrift na het slagen voor de eerste twee studiejaren van de Koninklijke Militaire School
  • Diploma van zeevaartonderwijs van de hogere cyclus of van hoger kunst- of technisch onderwijs van de 3de, 2de of 1ste graad met volledig leerplan
  • Diploma van meetkundig schatter van onroerende goederen, van mijnmeter of van technisch ingenieur.​

Je kan ook deelnemen als je een vroeger behaald diploma hebt, dat gelijkgesteld wordt met één van de vermelde diploma’s.

Als je jouw diploma behaald hebt in een ander land dan België of in een andere taal dan het Nederlands, bekijk dan hier de opties voor deelname.

Laad je diploma op in het gedeelte “CV” in van je online account op het moment van inschrijving. Doe je dit niet, dan kan je niet deelnemen aan de selectieprocedure.

Ben je laatstejaarsstudent van het academiejaar 2022-2023?

Dan kan je deelnemen aan de selectie onder voorbehoud. Laad je inschrijvingsbewijs met duidelijke vermelding van studiejaar, academiejaar en afstudeerrichting op in jouw online account.

Als je slaagt, kan je wel pas in dienst treden als je het vereiste diploma hebt behaald en je dit hebt opgeladen in jouw online account.

Ben je vastbenoemd Nederlandstalig ambtenaar?

Dan kan je deelnemen op basis van mobiliteit, mits je benoemd bent bij:

  • een federale administratie of een parastatale instelling opgenomen in het koninklijk besluit van 15 januari 2007 (personeel van de NMBS en de federale politie maken geen deel uit van dit toepassingsgebied van interne mobiliteit), of
  • de Rechterlijke orde (met uitzondering van de magistraten, gerechtelijk stagiaires en assessoren).

Aangezien de openstaande functie een functie is van niveau B kan je enkel deelnemen indien:

  • je benoemd bent op niveau B
  • of je geslaagd bent voor het specifieke gedeelte van een bevorderingsselectie niveau B en je opgenomen bent in de laureatenlijst.

Laad je meest recente bewijs van benoeming op (benoemingsbesluit, uittreksel uit het Belgisch Staatsblad, bewijs van je werkgever, bevorderingsbesluit of bewijs van eedaflegging) vóór de uiterste inschrijvingsdatum en vul je volledige professionele ervaring in, inclusief je huidige job. Als dit bewijs van benoeming of van slagen al werd gevalideerd in je online-cv door een vorige procedure, hoef je dit niet opnieuw te doen.

Als je al werkt voor de rekruterende instelling, treed je in dienst via de principes van interne mutatie.

Ben je Nederlandstalig beroepsmilitair?

De openstaande functie is van niveau B. Je moet dus:

  • je attest van je carrière als beroepsmilitair opladen in het onderdeel ‘Diploma’ in jouw online account.
  • vanaf je inschrijving de persoon contacteren die vermeld wordt in de rubriek ‘contactpersoon procedure’, om je gelijkwaardigheid van niveau te bepalen

In dit geval hoef je niet te voldoen aan de diplomavoorwaarden.

Vereiste ervaring

Er is geen ervaring vereist. In functie van je voorkennis wordt in de nodige opleiding voorzien.

Indien je ten laatste op de uiterste inschrijvingsdatum niet aan bovenstaande formele deelnemingsvoorwaarden voldoet, kan er met je kandidatuur geen rekening worden gehouden.

Aanbod

Statuut en Graad

Je wordt aangeworven als administratief deskundige (niveau B) met de bijhorende weddeschaal B11.

Loon

Minimum aanvangswedde: € 33.606,31 (bruto jaarsalaris, reeds aangepast aan de huidige index, reglementaire toelagen niet inbegrepen).

Via de salarissimulator kan je je bruto- en nettoloon berekenen door een aantal vragen te beantwoorden. 

Voordelen

We bieden jou een boeiende job met impact op mens en maatschappij, met tal van voordelen:

  • Goede balans tussen werk en privé
    • glijdende werkuren in een 38-uren week
    • mogelijkheid om eventuele overuren in recup op te nemen
    • mogelijkheid tot telewerk (na een inwerkperiode)
    • 26 dagen verlof en vrij tussen Kerst en Nieuwjaar + 3 dagen dienstontheffing van het departement
    • een gesubsidieerde crèche in het militair kwartier (te Evere, Peutie en Neder-Over-Heembeek)
    • gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer
  • Financiële voordelen
    • mogelijkheid tot het krijgen van een tweetaligheidspremie
    • voordelige hospitalisatieverzekering
    • gratis woon-werkverkeer met het openbaar vervoer
    • mogelijkheid om een fietsvergoeding te krijgen
    • mogelijkheid tot het krijgen van een telewerkpremie
    • voordelen en interessante aanbiedingen via Benefits@Work
    • allerlei sociale voordelen
    • bedrijfsrestaurant tegen democratische prijzen
    • recht op de voordelen van de Centrale dienst voor Sociale en Culturele Actie (CDSCA), deze dienst verleent verschillende diensten en organiseert voordelen die het leven van het personeel van Defensie makkelijker of goedkoper maken zoals bijvoorbeeld voordelige vakanties, kortingen via hun webshop, huisvesting in de buurt van de werkplaats en sociale dienstverlening. www.cdsca-ocasc-website.be
    • gebruik van sportfaciliteiten tijdens de werkuren.

 

Ontdek alle informatie (extra premies en toelagen, ...) en voordelen over werken bij de federale overheid op de website van BOSA.

Aanstellingsvoorwaarden

Als je geslaagd bent voor deze selectie, moet je – om benoemd te worden – op de aanstellingsdatum:

  • Belg zijn of burger van een ander land behorende tot de Europese Economische Ruimte of Zwitserland
  • de burgerlijke en politieke rechten genieten
  • een gedrag hebben dat in overeenstemming is met de eisen van de beoogde betrekking.

Als je deelneemt op basis van jouw diploma, word je benoemd nadat je de stageperiode met succes hebt vervuld.

Als je deelneemt op basis van mobiliteit, hoef je geen stage meer te doen.

Als je benoemd bent bij een andere organisatie dan de rekruterende en je in dienst treedt via mobiliteit, start een proefperiode van 3 maanden waarin jij en de organisatie kunnen beslissen of er een match is. Indien jij of de rekruterende organisatie hiervan niet overtuigd zijn, keer je terug naar je vroegere werkgever. Klikt het van bij de start, dan kunnen jullie onderling sneller beslissen om de definitieve overstap te maken.

Als je reeds benoemd bent bij de rekruterende dienst in het niveau van de selectie, treed je in dienst via de principes van interne mutatie.

Procedure

In het kort:

  1. We screenen jouw diploma en/of benoemingsbesluit
  2. Je legt een test testen op computer af bij FOD BOSA in Brussel 
    Opgelet! Als er weinig kandidaten zijn, zal deze test niet georganiseerd worden. 
  3. Je legt een interview af (met een gevalsstudie indien de computertest niet georganiseerd wordt) in de Koninklijke Militaire School (Hobbemastraat 8, 1000 Brussel).

Een volledige beschrijving van de procedure kan je terugvinden in de volledige functiebeschrijving.

Opgelet:

  • Raadpleeg regelmatig het tabblad ‘Mijn screeningsprocedures’ in je online account om na te gaan of de inschrijvingsperiode voor de proeven al dan niet open staat.
  • De testen kunnen in fysieke aanwezigheid (face-to-face) of op afstand (via videocall) georganiseerd worden. Deze informatie wordt bij elke stap aangegeven.
  • Je inschrijven voor een proef kan enkel tijdens de inschrijvingsperiode zoals weergegeven in het veld ‘Mijn screeningsprocedures’. Wanneer je niet bent ingeschreven voor het einde van de inschrijvingsperiode, kan voor deze selectie geen rekening meer worden gehouden met je kandidatuur.
  • Als je niet aanwezig kan zijn voor de sessie waarvoor je ingeschreven bent, dan moet je je ten laatste één uur voor de start van de test uitschrijven. Echter, om organisatorische redenen, willen we je vragen om je uiterlijk de dag voor de proef uit te schrijven. Je doet dit door in je online-account te klikken op de annulatie-link die je net naast de door jou gekozen datum kan vinden. Vervolgens kan je je inschrijven voor een andere sessie, als er nog andere sessies beschikbaar zijn.
  • Ervaar je problemen bij het inschrijven voor een test, neem dan contact op met de contactpersoon voor de selectieprocedure (zie rubriek “Contact”) . Doe dit zo snel mogelijk en uiterlijk binnen de twee werkdagen vóór de datum van de test.
  • We houden voor het vervolg van de procedure geen rekening met je kandidatuur als je je voor een test niet inschrijft en/of als je afwezig bent.
  • Als je niet geslaagd bent voor een bepaalde stap, stopt de procedure en word je niet uitgenodigd voor eventuele volgende testen van dezelfde selectie.

Gelijke kansen en redelijke aanpassingen:

De Federale overheid voert een actief diversiteitsbeleid.   

Heb je een handicap, een leerstoornis of een ziekte? Dan kom je mogelijks in aanmerking voor een aanpassing van de selectieprocedure. Zie onze pagina over redelijke aanpassingen voor meer info.

Ben je zwanger of geef je borstvoeding? Ook dan kan je mogelijk aanpassingen krijgen. Meer info vind je op deze pagina over gelijke kansen.

Stap 1: screening van diploma en/of benoemingsbesluit

Je wordt alleen toegelaten tot de selectie als je beschikt over het vereiste diploma en/of benoemingsbesluit. De screening hiervan gebeurt op basis van de op te laden documenten (zie ‘Deelnemingsvoorwaarden’) en de informatie ingevuld in jouw online account op de uiterste inschrijvingsdatum.

Stap 2: Specifieke screening - PC (+/- 1u)

Of deze proef wordt georganiseerd, is afhankelijk van het aantal kandidaten dat overblijft na de vorige stap.

Via een situationele beoordelingstest worden volgende competenties gemeten:

  • informatie analyseren
  • problemen oplossen 

Deze proef zal plaatsvinden rond begin juni 2023 (onder voorbehoud). Via het postvak 'Mijn berichten en taken' in je online account kan je je inschrijven voor de proef. Je kan alleen maar inschrijven als je geslaagd bent voor de vorige stap.
Kies online uit de mogelijke testmomenten de dag en het uur om de test af te leggen. Je wacht best niet tot het laatste ogenblik om in te schrijven voor de test, want je loopt dan het risico dat er geen plaats meer is.

Je bent voor deze test geslaagd als je ten minste 50 punten op 100 behaalt (voor het totaal op deze 2 testen). Rekening houdend met het aantal jobs, worden enkel de eerste 12 geslaagden toegelaten tot de volgende proef. Bij gelijkheid van punten, kan dit aantal verhoogd worden in het voordeel van de kandidaat.

Deze proef is gemeenschappelijk met de 'Specifieke screening - PC/Schriftelijke proef' van de Nederlandstalige selectie ANG23249. Als je ook deelneemt aan die selecties zal je de testen van dit event  dus slechts 1 keer afleggen. 

Na het ontvangen van je resultaat van dit gedeelte kan je binnen twee maanden schriftelijk feedback vragen.

Stap 3: Specifieke screening - Interview (+/- 1u + 1u voorbereiding indien Stap 2 niet doorgaat)

Het interview evalueert of je gedragsgerichte competenties(zie rubriek ‘Competenties’) overeenkomen met de jobvereisten. Er worden ook vragen gesteld over je motivatie, je interesse en je voeling met het werkterrein.

Vóór het interview krijg je een gevalstudie en voldoende tijd om deze voor te bereiden indien stap 2 niet doorgaat.  

Je cv in je online account wordt gebruikt als bijkomende informatie voor het interview.

Je bent geslaagd als je ten minste 50 punten op 100 behaalt.

Indien Stap 2 niet georganiseerd wordt, zal deze proef plaatsvinden rond midden juni 2023(onder voorbehoud).
Indien Stap 2 wel georganiseerd wordt, zal deze proef plaatsvinden rond eind juni 2023 (onder voorbehoud).

Via het postvak 'Mijn berichten en taken' in je online account kan je zelf online inschrijven voor de proef. Je kan alleen maar inschrijven als je geslaagd bent voor de vorige stap. Kies online uit de mogelijke testmomenten de dag en het uur om de test af te leggen. Je wacht best niet tot het laatste ogenblik om in te schrijven voor de test, want je loopt dan het risico dat er geen plaats meer is.

Eindresultaat

Als je geslaagd bent?

De rangschikking van de geslaagden wordt opgesteld op basis van de resultaten van Stap 3 - Specifieke screening: Interview. Als er geslaagden zijn met gelijke punten, krijgt de persoon met het hoogste aantal punten voor het gedeelte motivatie voorrang. Als er voor dit gedeelte personen met gelijke punten zijn, wordt voor deze personen de rangschikking willekeurig bepaald.

Als je niet onmiddellijk aan de slag kan, kom je op een lijst terecht waaruit geput kan worden telkens er een plaats vrij is voor deze functie. Op basis van je rangschikking kan je ook contractuele functies aangeboden krijgen.

Hoelang blijft deze lijst geldig?

Er wordt een lijst van maximum 12 geslaagden opgesteld, die 1 jaar geldig blijft. Als er voor de toekenning van de laatste plaats meerdere geslaagden zijn met een gelijk aantal punten, wordt het maximum aantal geslaagden in hun voordeel verhoogd.

Bijkomende screening

Als deze of een andere organisatie een gelijkaardig profiel zoekt, kunnen zij hiervoor beroep doen op deze lijst. Afhankelijk van je resultaat word je uitgenodigd voor een bijkomende proef, die vaak bestaat uit een interview. Het is mogelijk dat er hierbij extra diploma- en/of ervaringsvoorwaarden gevraagd worden.

Voorrangsregels voor personen met een handicap

Naast deze lijst van geslaagden wordt een bijzondere lijst opgesteld (die 4 jaar geldig blijft) van de personen met een handicap die geslaagd zijn. Je wordt er enkel in opgenomen op jouw vraag en als je een attest hebt waardoor je erkend bent als 'persoon met een handicap. Meer informatie vind je op onze pagina hierover.

Overheidsdiensten die nog geen 3% van het quotum behalen, zijn verplicht eerst de kandidaten uit deze reserves te raadplegen.

Arbeidspostaanpassingen

Heb je een handicap en wil je gebruik maken van arbeidspostaanpassingen? Dan kan je dat aanvragen op het moment van aanwerving. Meer info vind je op onze pagina hierover.

Solliciteren

Solliciteren? Vul je online CV in en raadpleeg het volledige vacaturebericht om over alle nodige informatie te beschikken en je zo goed mogelijk voor te bereiden.

Je kan solliciteren tot en met 31/05/2023.

Je moet online solliciteren via je online account. We screenen het cv dat op de uiterste inschrijvingsdatum in je online account zit. We screenen ook je diploma en/of benoemingsbesluit dat je moet opladen op het moment van inschrijving.

Je kan niet solliciteren via fax of e-mail.

Diploma en/of benoemingsbesluit opladen
Je kan je diploma en/of benoemingsbesluit in je online-cv opladen (vóór de uiterste inschrijvingsdatum) in PDF, DOC, DOCX, JPG of TIF-formaat. Het bestand mag niet groter zijn dan 8 MB. Lukt het niet om het diploma op te laden, dan mag je een kopie opsturen naar de contactpersoon selectieprocedure (zie 'Contactpersonen’). Vermeld je rijksregisternummer, naam, voornaam en de procedurecode van de job.

Ben je laatstejaarsstudent?

Laad dan je je inschrijvingsbewijs op met duidelijke vermelding van studiejaar, academiejaar en afstudeerrichting voor de uiterste inschrijvingsdatum.

Extra info

Testen en resultaten

Alle informatie over het concrete verloop van de procedure, je resultaten en de volgende stappen vind je terug in je online account.

Je online account is de enige plaats waar deze informatie volledig betrouwbaar gecentraliseerd wordt. Check je online account dus regelmatig om alle belangrijke informatie over je sollicitaties te vinden.

 

Vragen rond de testen en scoring?

Meer info over het verloop van de testen en over hoe je je kan voorbereiden, vind je via deze link.

Voor meer uitleg over de scoring van onze testen kan je terecht op deze pagina.

 

Niet tevreden over de selectieprocedure?

Dien hier jouw klacht in.

Contact opnemen

Over de jobinhoud

Over de procedure

Adres en algemene contactgegevens

  • FOD BOSA - Werkenvoor.be
    WTC III - Simon Bolivarlaan, 30 bus 1
    1000 Brussels
  • Eversestraat 1, 1140 Evere

Ontmoet je toekomstige collega's

Al onze getuigenissen

  • Portret Frederik Dekens
    Het voelt alsof ik meewerk aan de toekomst, een ‘work in progress’.
    Frederik Dekens
    Medewerker Communicatie, Imago en Public Relations
    -
    Ministerie van Defensie
    More about Frederik Dekens
  • Portret Koen Boeckx
    Je bent een soort brugfiguur tussen de studenten en de professor. 
    Koen Boeckx
    Onderwijsassistent-repetitor
    -
    Ministerie van Defensie
    More about Koen Boeckx
  • Portret Luc Bontemps
    Je echt ten gronde kunnen verdiepen in bepaalde onderwerpen, dat is het geluk voor een onderzoeker.
    Luc Bontemps
    Teaching assistant
    -
    Ministerie van Defensie
    More about Luc Bontemps
  • Icoon medewerker zonder foto
    De wisselwerking tussen militairen en burgers vind ik het fijnste aan werken bij Defensie.
    Céline
    Jurist
    -
    Ministerie van Defensie
    More about Céline
  • Icoon medewerker zonder foto
    Bij Defensie krijg je de kans om je te blijven bijscholen.
    Aaron
    Technicien
    -
    Ministerie van Defensie
    More about Aaron
  • Icoon medewerker zonder foto
    Ik wil hier graag nog lang blijven werken en voor toekomstige buitenlandse opdrachten stel ik me zeker en vast kandidaat!
    David
    Technicien
    -
    Ministerie van Defensie
    More about David