Alle nieuwsberichten

Een kijkje bij de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening: "In deze job help je mensen"

Online sinds

Semih Musabasoglu (25) is sinds november dossierbeheerder op de dienst vergoedbaarheid van de RVA. Elodie Van Den Berck (24) werkt er sinds september bij het Franstalige klantencontactcenter in Brussel. Beide kozen bewust voor een job bij de federale overheid. "Ik kan zelfstandig beslissingen maken. Dat geeft me veel meer rust."

De RVA – voluit de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening – is een federale organisatie die het stelsel van de werkloosheidsverzekering en een aantal tewerkstellingsmaatregelen toepast. Neem je loopbaanonderbreking of tijdskrediet, bijvoorbeeld, dan regelt de RVA dat. Semih onderzoekt bij de RVA dossiers van zelfstandigen. Of de persoon in aanmerking komt voor een werkloosheidsuitkering, bijvoorbeeld. Als Semih denkt dat er iets niet klopt, gaat hij met de betrokken zelfstandige in gesprek en luistert hij naar het verhaal. "Dat proberen we altijd op een rechtvaardige manier te doen. De RVA sanctioneert trouwens niet alleen, we kennen ook uitkeringen toe."

Elodie is Franstalig en studeerde Duits-Nederlands. Ze begon na haar studies meteen bij de RVA. "Ik beantwoord vragen van burgers over hun dossier." Haar talenkennis komt daarbij soms goed van pas. "Wanneer iemand Franstalig is, maar bijvoorbeeld in Dendermonde woont en een Nederlands dossier heeft, is het handig als je een mondje Nederlands kan." 

Fijn werken in een fijne sfeer

Semih werkte eerst voor een verzekeringsmaatschappij, waar hij meer stress ervaarde. "Ik was de schakel tussen de klant en de maatschappij die de uiteindelijke beslissing nam. Bij de RVA kan ik mensen wél meteen een antwoord geven. Ik kan zelfstandig beslissen. Dat geeft me veel meer rust." Semih koos er bewust voor om te solliciteren bij de RVA. "De werkzekerheid, de mogelijkheid om 60 procent te telewerken en de verlofdagen maakten de vacature heel interessant. Met dossierbeheer had ik al ervaring. Ik vind het fijn dat je contact hebt met ‘klanten’, maar bijvoorbeeld ook af en toe les kan geven aan collega’s. Het is meer dan achter een scherm zitten. En in een periode dat ik het even heel druk had, moest ik gewoon maar even telefoneren om hulp te krijgen. Het is fijn werk, in een fijne sfeer." 

Ook Elodie voelt zich goed op haar werk. Per dag doet ze twee telefoonshiften en een mailshift, en ze krijgt kansen om ook andere vaardigheden te ontwikkelen. "Dat je drie dagen per week mag thuiswerken, is heel handig voor mensen die verder weg wonen. Ze kunnen dan wat langer uitslapen", lacht ze. "In deze job help je mensen. Dat vind ik een heel belangrijk doel. Het is fijn om te weten dat je een burger kon helpen tijdens je werk. Naast de shiften vraagt mijn leidinggevende me soms ook om een tekst te vertalen of mee te werken aan een project. Zo blijf ik bijleren. Onze coach helpt bovendien de juiste informatie te vinden als je een opleiding of loopbaanbegeleiding wil volgen. Mocht ik ooit een ander takenpakket willen, dan kan dat hier gewoon."

Sociale teams maken het plaatje compleet

Semih en Elodie beschrijven hun collega’s als heel sociale mensen, die bereid zijn vragen te beantwoorden en ervoor open staan een shift of taak over te nemen als je ziek bent of een dag verlof opneemt. "We hebben heel veel contact met mensen, dus je moet hier wel sociaal zijn", benadrukt Elodie. "Onze leidinggevenden sporen ons echt aan om genoeg tijd te nemen om het probleem van de burger goed te begrijpen en een oplossing te vinden. En zo helpen we ook onze collega’s als er iets is."