Alle nieuwsberichten

Thuiswerken als ambtenaar? Da’s goed geregeld

Online sinds

Vrouw die thuis werkt, met een kat die naar het computerscherm kijkt

Thuiswerk. Vandaag lijkt het bijna niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Toch betekende de coronaperiode misschien ook voor jou een eerste kennismaking met het werken vanop afstand. Als werkgever behoort de federale overheid tot één van de pioniers van het thuiswerken, en nog steeds maakt een grote meerderheid van het overheidspersoneel gebruik van de mogelijkheid.

Van een enkele thuiswerkdag per week tot het maximum van drie dagen, de keuze voor een bepaald werkregime is vaak afhankelijk van je persoonlijke voorkeuren. Daarom maken we - wanneer de job het toelaat - van thuiswerk een speerpunt in een mensgerichte hr-aanpak. Zo vinden onze medewerkers steeds het goede evenwicht tussen werk en privé. .

De voordelen van een thuiskantoor

Natuurlijk zijn er aandachtspunten bij het organiseren van thuiswerk. Zo maken we duidelijke afspraken over de arbeidstijd, het gebruik van digitale werkmiddelen buiten de werkuren en de mogelijkheid tot digitale deconnectie. Want de knop kunnen omschakelen wanneer de werkdag om is, daar heb je eenvoudigweg recht op. Als overheid waken we ook over het welbevinden van onze medewerkers en hebben we oog voor de risico’s van thuiswerk. Sociaal contact? Dat vind je bij ons natuurlijk nog altijd op kantoor.

Daar staat tegenover dat heel wat mensen zich vaak beter kunnen concentreren en taken sneller afwerken dan wanneer ze op kantoor werken. Tijdswinst dus! Ook de tijd die medewerkers normaal gezien nodig hebben om zich te verplaatsen, kan nu anders worden ingezet. Dat heeft niet alleen een positief effect op mobiliteit, maar net zo goed op de werktevredenheid.

Bovendien is er een tussenkomst voorzien in internet- en communicatiekosten van zodra je één dag telewerkt in een maand. Ook voor je onkosten van water, elektriciteit, verwarming, klein computermateriaal,… krijg je een vergoeding als je minstens vier dagen telewerkt in een maand.

Meer flexibiliteit zonder het sociale contact en cruciale overlegmomenten met je collega’s te missen? Een evenwicht waar we bij de federale overheid blijvend aandacht aan besteden. Je kan dus deeltijds thuiswerken , en dankzij oplossingen zoals hybride vergaderingen kan je een overleg thuis te volgen terwijl je collega’s samenzitten op kantoor.

Grote tevredenheid bij werknemers

Ongestoord kunnen werken, en daarbij voldoende ruimte kunnen inbouwen om werk en privé met elkaar te verzoenen, het zijn voor werknemers de belangrijkste redenen om thuis te werken. Dat dat z’n effecten heeft op het welbevinden, is dan ook een logisch gevolg.

Bij een bevraging die de FOD BOSA in 2021 uitvoerde bij 12.182 medewerkers gaf 87% aan dat ze zich tevreden voelden sinds ze telewerken. 85% van hen had het gevoel dat hetzelfde gold voor collega’s. Hoewel niet elk thuiswerkkantoor is uitgerust volgens de basisprincipes van een goede ergonomische werkplek, meende 74% zelfs een positief effect op de gezondheid vast te stellen. Ook als het gaat over autonomie en waardering, belonen werknemers thuiswerken met bijzonder goede scores. Zo bevestigt 95% van de respondenten vertrouwen te krijgen van de leidinggevende. Eenzelfde percentage geeft aan het werk zelf te kunnen organiseren.

Aan de slag!

Om federale ambtenaren te ondersteunen bij de praktische uitwerking van haar thuiswerkbeleid, richtte de overheid een onlineleeromgeving in. De site staat boordevol informatie en advies om je te helpen bij het combineren van thuiswerk en gezinsleven. Zo ontvang je tips voor het ergonomisch inrichten van je werkplek, een efficiënte werkplanning en doeltreffende samenwerking met je collega’s. Ook als diensthoofd word je begeleid in het aansturen van je medewerkers vanop afstand.

Maak jij ook graag werk van een betere balans tussen werk en privé? Check dan zeker ons jobaanbod en solliciteer.