Kan je iets meer vertellen over je job?
Ik werk voor de Federale Pensioendienst als Pension Officer, een functie waarbij ik pensioendossiers opvolg. Ik sta specifiek in voor de toekenning van het pensioen aan werknemers. Daarbij ga ik na op welk pensioenbedrag iemand recht heeft. Ik ga daarvoor op zoek naar de nodige info. Soms moet ik de bijna-gepensioneerde opbellen om een vollediger beeld te hebben over zijn of haar carrière. Omgekeerd word ook ik af en toe opgebeld door mensen die vragen hebben over hun dossier.
Momenteel werk ik er nog niet zo lang, maar op termijn zal ik eveneens ingeschakeld worden voor telefonische zitdagen, waarbij ik een hele dag door vragen van burgers beantwoord. Maar daarvoor moet ik nog verder opgeleid worden en ervaring opdoen, zodat ik de mensen op de best mogelijke manier kan helpen. En dan zijn er ook nog specifieke projecten waar ik me op zou kunnen toeleggen in de toekomst, zoals het opvolgen van het pensioenbeleid in het buitenland.
Wat vind je zo leuk aan je job?
Ik vind het fijn dat ik mensen één op één kan helpen, dat het gaat om individuele dienstverlening. Met mijn job kan ik echt het verschil maken voor hen. Door het werk dat ik doe, kunnen mensen er immers op rekenen dat hun pensioenaanvraag binnen een redelijke termijn wordt afgehandeld. Mensen zijn er echt blij mee als je de zaak vooruit helpt, als je hen meeneemt door die administratieve mallemolen. En uiteindelijk kunnen ze zo genieten van hun welverdiende pensioen.
Je hebt een visuele handicap. Hoe gaat de Federale Pensioendienst daar mee om?
Op mijn eerste dag stelde ik vast dat niet iedereen al op de hoogte was van mijn handicap. Ik weet dat de rekruteringsdienst van de federale overheid die melding niet maakt, maar blijkbaar was het ook niet op een andere manier bij de hr-dienst geraakt. Hetzelfde maakte ik al mee bij de FOD Werkgelegenheid, waar ik eerder werkte.
Maar eens ik alles duidelijk had gemaakt, stelden ze zich bij de Federale Pensioendienst heel welwillend op naar mij, met een open houding. De directeur liet zelfs weten dat het gebouw toegankelijker gemaakt kon worden voor mij mocht dat nodig blijken. Zoiets doet uiteraard goed, op die manier voel je je welkom.
Hoe word je dan wel concreet ondersteund?
Ik maak gebruik van specifiek ondersteuningsmateriaal. Ik heb een brailleleesregel, een soort aangepast toetsenbord, en verder nog voorleessoftware die alles uitleest. Het handige is dat dit materiaal aan mij toebehoort en ik het gewoon kon meenemen van mijn vorig werk. Er is ook de mogelijkheid tot arbeidspostaanpassingen, waarbij je werkplek zelf wordt aangepast aan je noden. Maar in mijn geval is dat geen noodzaak.
Ik vind het fijn dat ik mensen één op één kan helpen.