Waarom wilde je bij de federale Ombudsman gaan werken?
Mijn eerste job was bij de FOD Justitie, bij het Fonds voor Hulp aan Slachtoffers van Opzettelijke Gewelddaden. Het werk dat ik deed bij de FOD Justitie was vrij routineus. Ik wilde graag een job vinden die beter bij mijn juridische opleiding aansloot, die meer veeleisend en gevarieerd was. Tegelijk wilde ik nog steeds mensen helpen.
Wat doet een dossierbehandelaar?
Mijn collega’s en ik onderzoeken klachten. We bepalen of de federale Ombudsman bevoegd is om tussen te komen bij de administratie en we proberen een oplossing te vinden. In ons team behandelen we veel klachten over het vreemdelingenrecht. Dit is een zeer gevoelige materie, die raakt aan grondrechten en mensenrechten, en die ons soms confronteert met een zeer harde realiteit. Onze rol is niet om op te treden als advocaat of om koste wat het kost te proberen het gewenste resultaat te krijgen. Wel gaan we na of de administratie de aanvraag op een redelijke manier heeft behandeld, rekening houdend met alle elementen in het dossier en in overeenstemming met de regelgeving. Als dit niet het geval is, gaan we in dialoog met de administratie om een oplossing te vinden en het probleem op te lossen.
Wat vind je het leukst in je werk?
Ik waardeer het bijzonder om mensen te kunnen helpen, vooral wanneer ze onterecht hun rechten worden ontnomen. Ik vind het ook interessant om de verschillende situaties waarmee we te maken hebben te bespreken met mijn collega’s en onze ervaringen en standpunten uit te wisselen. Ik heb het geluk om in een dynamisch en zorgzaam team te werken. Dit helpt om sommige ingewikkelde situaties objectief te bekijken en de kalmte te bewaren in een soms moeilijke context.
Kan je een voorbeeld geven van een dossier dat je is bijgebleven?
Ik herinner me het dossier van een moeder van wie de minderjarige dochter als vluchteling was erkend omdat ze in haar thuisland bedreigd werd met genitale verminking. Omdat alleen de dochter bedreigd werd, kon de moeder niet erkend worden als vluchteling. Zij moest dus een regularisatieaanvraag indienen bij de Dienst Vreemdelingenzaken om een verblijfsvergunning te krijgen zodat ze in België kon blijven om haar dochter op te voeden en te onderhouden. Meer dan een jaar na het indienen van deze aanvraag wachtte ze nog steeds op een beslissing en had ze dus nog steeds geen geldige verblijfsvergunning. Dit zorgde natuurlijk voor heel wat stress en onzekerheid. Dankzij onze tussenkomst werd haar aanvraag onderzocht en kreeg ze enkele weken later een verblijfsvergunning.
De loopbaan van Bénédicte
Bénédicte werkt sinds 2001 bij de federale Ombudsman als dossierbeheerder. Ze werkt al meer dan twintig jaar in het team “AMAX”, dat vooral klachten behandelt over de Dienst Vreemdelingenzaken, de FOD Buitenlandse Zaken en de FOD Justitie.
Ze studeerde rechten aan Saint-Louis en aan de UCLouvain en begon haar loopbaan bij de FOD Justitie, bij het Fonds voor Hulp aan Slachtoffers van Opzettelijke Gewelddaden.
Ik waardeer het bijzonder om mensen te kunnen helpen, vooral wanneer ze onterecht hun rechten worden ontnomen.