Ilse Parmentier
Wat is jouw ervaring als accountmanager administratieve geldboeten?
Sinds ik gestart ben in 2008 behandel ik bijna dagelijks dossiers m.b.t. inbreuken op de sociale wetgeving en ik doe het nog steeds graag.
Mijn werk komt op het einde van de keten van de sociale fraudebestrijding, waarin toegezien wordt op het respecteren van de sociale wetgeving.
Deze dossiers kunnen onder andere gaan over zwartwerk, welzijn op het werk, niet respecteren van de regelgeving van deeltijdse arbeid of studenten tewerkstellen zonder contract.
Sociale fraude ondermijnt het draagvlak van onze sociale zekerheid, zorgt voor oneerlijke concurrentie tussen bedrijven en voor sociale achteruitgang, vooral ten nadele van de meest kwetsbare groepen. Daarom geloof ik sterk in wat we doen.
Wanneer kom jij tussen in het proces?
Eerst gaan de inspecteurs (1) van onze FOD, maar ook deze van onder meer de RVA en de RSZ, op het terrein en stellen inbreuken vast. Ze maken dan een proces-verbaal op en maken die aan de betrokken werkgever en de arbeidsauditeur (2) over. Laatstgenoemde beslist of het dossier aan de rechtbank moet worden voorgelegd (vooral bij zwaardere dossiers) of dat ons team van accountmanagers (3) deze behandelt. Vervolgens worden de dossiers in functie van de werklast of van het type dossier verdeeld.
Hoe ziet je rol van accountmanager administratieve geldboeten eruit?
Ik behandel mijn dossiers van A tot Z. Eerst contacteer ik de werkgevers in kwestie. Zij krijgen de kans om hun verhaal te doen (schriftelijk of mondeling). Op basis van de ingediende verweermiddelen en het dossier beoordeel ik of we het dossier zonder gevolg kunnen klasseren (wat niet zo vaak gebeurt) of dat we een boete opleggen. Ik maak dan een ontwerp van beslissing, met mijn argumenten, het bedrag en de reden van de sanctie. De werkgevers kunnen nog beroep aantekenen bij de arbeidsrechtbank. In dat geval stel ik samen met onze advocaat een eerste ontwerp van conclusie op en volgen we het dossier samen verder op.
Wat zou je zeggen aan mensen die twijfelen om te solliciteren?
Als je je taken graag zelf inplant, zelfstandig werkt en interesse hebt in sociaal (straf)recht, dan is deze job voor jou!
Je volgt je dossiers zelfstandig op, in alle autonomie en past de beleidsrichtlijnen daarbij toe. Dankzij het beleid rond flexibel werken en telewerken (tot 3 dagen per week) kan je je werk optimaal organiseren.
Er zijn regelmatig overlegmomenten en vier keer per jaar komen we met het hele team samen om verschillende thema’s te bespreken. Het team bestaat uit Nederlandstaligen en Franstaligen, met een mix van seniors en juniors. Je krijgt ook de kans om opleidingen te volgen.
Meestal breng je geen goed nieuws aan de werkgever en soms gebeurt dit enige tijd nadat de inspecteur op bezoek is geweest. Het is daarom belangrijk om begripvol te zijn en mensen gerust te kunnen stellen.
Als je je taken graag zelf inplant, zelfstandig werkt en interesse hebt in sociaal (straf)recht, dan is deze job voor jou!