Portret Isabelle

Wat is het leukste aan werken bij de federale overheid?

Het leukste aan werken bij het BIPT vind ik, naast de jobinhoud die mij op het lijf geschreven is, de heersende bedrijfscultuur. Voor mij springen er binnen deze cultuur twee heel belangrijke zaken uit. Ten eerste wordt de mens achter de werknemer gezien en erkend. Ten tweede gaan de werknemers – ongeacht op welk niveau ze werkzaam zijn – op een gemoedelijke en vriendelijke manier met elkaar om.

Je werkt als administratief medewerker. Wat doe je precies op een gewone werkdag en wat is het leukste aan je job?

Ik werk als administratief medewerker op de dienst Private Vergunningen. Deze dienst levert vergunningen af voor het professionele bezit en gebruik van vergunningsplichtige radiocommunicatiestations aan land.

De inhoud van de job is heel gevarieerd en dat is wat ik er net zo leuk aan vind. Naast het puur administratieve gedeelte (binnenkomende aanvragen screenen op volledigheid, het aanmaken van een vergunningsdossier, het opstellen van brieven en vergunningsdocumenten, …) maakt ook het aspect ‘informatie verstrekken’ (telefonisch of per e-mail) een belangrijk deel uit van de werkdag. Daarnaast is het ook een job waarbij je niet op je eigen eilandje aan het werk bent, maar waarbij je regelmatig met andere administratieve en/of technische collega’s in overleg moet gaan.

Welk professioneel parcours heb je afgelegd voor je bij het BIPT kwam?

Ik ben gediplomeerd opvoedster. Na het afstuderen heb ik met veel enthousiasme heel wat jaren in de zorgsector gewerkt. In het middelbaar heb ik boekhouden-informatica gestudeerd. De lokroep om professioneel een ommezwaai te maken naar een job waar ik mijn kennis en talenten uit beide werelden goed zou kunnen benutten werd enkele jaren geleden steeds groter en groter. De vacature van het BIPT waarin werd gezocht naar een administratief medewerker bleek daarvoor een perfecte match.

Aanvankelijk werd ik bij het BIPT aangenomen om iemand tijdelijk te vervangen. Op een gegeven moment kreeg ik de kans om hetzelfde werk te doen via een contract van onbepaalde duur. Dat aanbod nam ik uiteraard aan! Als kers op de taart werd er enige tijd later een vacature uitgeschreven voor statutair administratief medewerker. Ik nam deel aan deze selectieprocedure en slaagde. Sinds het doorlopen van een succesvolle proefperiode mag ik mij voortaan statutair ambtenaar noemen en kan ik genieten van de zekerheid die daaraan verbonden is.

Wat zou je zeggen aan mensen die twijfelen om de overstap te maken naar de federale overheid?

Onbekend is onbemind, dus ik snap de twijfel, maar die is echt voor niets nodig! Als de jobinhoud je aanspreekt en je hebt het gevraagde diploma, doe dan zeker mee aan de sollicitatieprocedure! Bij het BIPT kom je terecht in zo’n warme en stimulerende omgeving waar je niet alleen je kennis en talenten maximaal kan ontplooien, maar waar je ze ook verder kan ontwikkelen via diverse opleidingsmogelijkheden. Bovendien wordt er ook de kans gegeven om intern door te groeien. En als de afstand iets zou zijn wat je nog tegenhoudt: bij het BIPT wordt – afhankelijk van het functieniveau – gewerkt met een vrij of flexibel uurrooster + door middel van enkele dagen in de week van thuis uit te werken kan je de werk-privébalans heel mooi in evenwicht houden.

Als de jobinhoud je aanspreekt en je hebt het gevraagde diploma, doe dan zeker mee aan de sollicitatieprocedure!

Ontdek deze werkgever