Taalcertificaten

Het taalcertificaat bewijst je beheersing van een bepaalde taal volgens de bepalingen van de wetten betreffende de organisatie van onze testen. Je ontvangt een taalcertificaat wanneer je voor alle modules van een van onze certificeringsprocedures bent geslaagd.

Dit certificaat is een officieel document, erkend door de federale overheid en de openbare instanties opgenomen in de desbetreffende wetgeving. Onze certificaten worden ook breder erkend door verschillende (Belgische of internationale) instellingen als bewijs van je taalkennis. Het is dus altijd een pluspunt om zo’n certificaat in je bezit te hebben. 

Termijn voor het ontvangen van je certificaat

Zodra je alle modules van de gekozen taalprocedure succesvol hebt afgelegd, valideert onze organisatie je resultaten officieel door ze voor te leggen aan onze directeur-generaal. Deze zal de door jou behaalde resultaten officialiseren door het hem voorgelegde proces-verbaal en je certificaat te ondertekenen.

Het taalcertificeringsteam stelt de proces-verbalen om de twee weken (voor de testen in bestuurszaken) of op het einde van een testsessie (voor de testen in gerechtszaken) op.

Zodra het proces-verbaal ondertekend is, is je certificaat automatisch beschikbaar in de rubriek "Taaltesten" van je online account. Je ontvangt een e-mail om de beschikbaarheid van het document te bevestigen.

Geldigheid van het certificaat

Je elektronische taalcertificaat is officieel geldig vanaf de datum van ondertekening van het document. Deze datum komt overeen met de datum van ondertekening van het proces-verbaal door onze directeur-generaal, de datum waarop het resultaat van je tests officieel wordt bekrachtigd. Dit document is levenslang geldig.

Je krijgt je certificaat op beveiligde wijze in pdf-formaat. Zodra je het document hebt geüpload, moet je de elektronische handtekening valideren door de hieronder beschreven stappen te doorlopen.

Validering van de elektronische handtekening

Doorloop onderstaande stappen om de elektronische handtekening op je certificaat te valideren:

  1. Klik op de handtekening in het taalcertificaat. De vermelding "Validiteit onbekend” verschijnt.
  2. Klik op "Eigenschappen van de handtekening...".
  3. Klik in het scherm dat de eigenschappen van de handtekening opsomt op “Certificaat van ondertekenaar weergeven”.
  4. Voeg in het tabblad “Vertrouwd” het certificaat toe aan de lijst met vertrouwde certificaten door te klikken op “Toevoegen aan vertrouwde certificaten”.
  5. Er verschijnt een Acrobat Beveiligingsdialoogvenster om de veiligheidsparameters te wijzigen. Klik op “OK”.
  6. Vink “Gecertificeerde documenten” aan in het dialoogvenster van de instellingen en klik vervolgens op “OK”.
  7. Er verschijnt een nieuw dialoogvenster om het vertrouwde certificaat toe te voegen. Klik op “OK” en vervolgens op “Handtekening valideren”.
  8. Het dialoogvenster geeft nu aan dat de validatie van het certificaat bevestigd is: “De handtekening is geldig”. Klik op “Sluiten” om het venster te sluiten.
  9. Het document herkent nu de handtekening.

Duplicaat van een certificaat behaald vóór 2009

Als je je taalcertificaat vóór 2009 hebt behaald, is het misschien niet digitaal beschikbaar in je dossier.

Om een gecertificeerd duplicaat van dit document te krijgen, kun je contact opnemen met onze taalcertificeringsdienst door het contactformulier in te vullen.

We raden je aan dit gecertificeerd duplicaat meteen na ontvangst te uploaden in je online dossier. Het document zal op deze plek worden bewaard, zodat je er altijd aan kan en het ook zichtbaar is voor de selectieverantwoordelijken indien een taalcertificaat vereist is voor een selectieprocedure. De selectieverantwoordelijken zullen zich dan op het in je account geüploade document baseren om de taalkundige deelnemingsvoorwaarden met betrekking tot de selectie te valideren.

Heb je nog vragen?

Als je nog vragen hebt over onze certificaten, kan je contact opnemen met onze taalcertificeringsdienst via het contactformulier.