Boekhouders (m/v/x)

POD Wetenschapsbeleid

Selectiecode

ANG23199

Taal

Nederlands

Diploma

Bachelor

Contracttype

Statutair

Functieniveau

B

Type aanwerving

  • Interne markt
  • Externe rekrutering

Duur

Onbepaalde duur

Plaats van tewerkstelling

1000 Brussel

Voltijds/deeltijds

Voltijds

Samenvatting

Jobinhoud

Je coördineert, controleert en voert verschillende taken uit binnen het budgettaire en boekhoudkundige proces:

  • Je hebt als taak alle procedures voor de inning van de ontvangsten (facturering, ...) en de uitvoering van de uitgavenposten op (bestelbonnen, ontvangst van facturen, inbetalingstelling, controle van de overeenstemming van de procedures ...) voor te bereiden, op te volgen en te checken;
  • Je beantwoordt de vragen van interne en externe klanten;
  • Je ziet erop toe dat de kredieten goed besteed worden en stelt de directie op de hoogte als die slecht besteed worden;
  • Je plant de vastgelegde uitgaven in en volgt de dossiers op die aan de inspecteur van Financiën worden voorgelegd;
  • Je stelt de documenten op met betrekking tot de budgetten en rekeningen alsook alle verantwoordingsstukken en legt ze aan de beheerscommissie voor;
  • Met behulp van boekhoudsoftware zorg je voor het voeren, het volgen en het aanpassen van de budgettaire, algemene en analytische boekhouding in het licht van de beslissingen van de beheerscommissie;
  • Je zorgt voor de uitvoering en de opvolging van de boekhouding en de inventaris van het erfgoed, alsook voor de beheersrekening aan het einde van het begrotingsjaar en de opstelling en de opvolging van het budget zelf:
  • Je houdt de inventaris up-to-date;
  • Je volgt de boekhoudkundige verrichtingen zorgvuldig op en brengt erover verslag uit bij de federale overheid;
  • Je stelt verslagen op waarin je de betrokken medewerkers informeert over de genomen beslissingen en legt de uit te voeren acties vast;
  • Je controleert de opvolging van het budget van de verschillende rekeningen en projecten.

 

De takenlijst is niet volledig. Je zult ook andere taken moeten verrichten op verzoek van je hiërarchisch meerdere.

 

Heb je vragen over de jobinhoud? 

Je vindt onze contactgegevens in de rubriek "meer info - contactpersonen".

Werkgever

Er zijn 4 statutaire plaatsen vacant als boekhouder bij de POD Wetenschapsbeleid.

De POD Wetenschapsbeleid (BELSPO) is met bijna 3000 medewerkers de vierde grootste Federale Overheidsdienst. BELSPO heeft als opdrachten de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van het federaal wetenschapsbeleid en is in die context onder meer belast met:

  • De uitvoering van onderzoeksprogramma's, -activiteiten en -netwerken op Belgisch en internationaal niveau;
  • Het beheer van de Belgische deelname aan de programma's en activiteiten binnen de Europese Ruimtevaartorganisatie (ESA) en andere nationale en internationale organisaties verantwoordelijk voor onderzoek en wetenschappelijke dienstverlening;
  • Het administratief, financieel en materieel beheer van de Federale Wetenschappelijke Instellingen (FWI's) die deel uitmaken van het Departement, alsook de coördinatie van hun onderzoeksactiviteiten en wetenschappelijke dienstverlening;
  • De coördinatie van het wetenschapsbeleid op federaal, interfederaal en internationaal vlak;
  • De ontwikkeling en analyse van indicatoren voor Onderzoek en Ontwikkeling (O&O), evenals met de invoer ervan in internationale databanken.

Via de 10 federale wetenschappelijke instellingen (FWI) die deel uitmaken van de POD Wetenschapsbeleid, staat BELSPO in voor de studie, het
beheer en de valorisatie van een wetenschappelijk en cultureel erfgoed.

Onze 10 federale wetenschappelijke instellingen zijn:

De FWI zijn georganiseerd in de vorm van afzonderlijk beheerde staatsdiensten. Ze beheren en verbeteren collecties, databases, bibliotheken en archieven, voeren wetenschappelijk onderzoek uit en verspreiden kennis onder het publiek en deskundigen.

Deelnemingsvoorwaarden

Jouw profiel:

  • Je hebt een bachelordiploma in het domein economie of bent laatstejaarsstudent;

OF

  • Je hebt een bachelordiploma in een ander domein EN hebt 1 jaar professionele ervaring  in boekhouden;

OF

  • Je bent in het bezit van een benoemingsbesluit niveau B of je bent geslaagd in het specifieke gedeelte van een bevorderingsselectie niveau B EN hebt 1 jaar professionele ervaring in boekhouden;

OF

  • Je bent Nederlandstalig beroepsmilitair EN hebt 1 jaar professionele ervaring in boekhouden;

EN

  • Je beschikt over een grondige kennis van algemene boekhouding.
  • Een goede kennis van Frans is een pluspunt.

Een volledige beschrijving van de deelnemingsvoorwaarden en het functieprofiel kan je terugvinden in de functiebeschrijving.

Procedure

In het kort:

  1. We screenen je diploma, benoemingsbesluit, inschrijvingsbewijs van laatstejaarsstudent of je attest van je carrière als beroepsmilitair.
  2. We screenen jouw ervaring.
  3. Je legt een 2 testen op computer af bij FOD BOSA in Brussel 
  4. Je legt een interview af bij de POD Wetenschapsbeleid (Simon Bolivarlaan 30 - 1000 Brussel)

Een volledige beschrijving van de procedure kan je terugvinden in de volledige functiebeschrijving.

Solliciteren

Solliciteren? Vul je online CV in en raadpleeg het volledige vacaturebericht om over alle nodige informatie te beschikken en je zo goed mogelijk voor te bereiden.

Our offer

Aanbod

Statuut en Graad

Je wordt aangeworven als financieel deskundige (niveau B) met de bijhorende weddeschaal B1.

Loon

Minimum aanvangswedde: € 33. 606,32 (bruto jaarsalaris, reeds aangepast aan de huidige index, reglementaire toelagen niet inbegrepen).

Via de salarissimulator kan je je bruto- en nettoloon berekenen door een aantal vragen te beantwoorden. 

Voordelen

We bieden jou een boeiende job met impact op mens en maatschappij, met tal van voordelen:

  • Goede balans tussen werk en privé
    • glijdende werkuren in een 38-uren week
    • mogelijkheid om eventuele overuren in recup op te nemen
    • mogelijkheid tot telewerk
    • 26 dagen verlof en vrij tussen Kerst en Nieuwjaar
    • gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer
  • Financiële voordelen
    • mogelijkheid tot het krijgen van een tweetaligheidspremie
    • voordelige hospitalisatieverzekering
    • gratis woon-werkverkeer met het openbaar vervoer
    • mogelijkheid om een fietsvergoeding te krijgen
    • mogelijkheid tot het krijgen van een telewerkpremie
    • voordelen en interessante aanbiedingen via Benefits@Work
    • gratis toegang tot verschillende federale musea via de Belspo-kaart
    • allerlei sociale voordelen via de sociale dienst van Belspo
    • beschikken over een laptop

Ontdek alle informatie (extra premies en toelagen, ...) en voordelen over werken bij de federale overheid op de website van BOSA.

Wie contacteren?

Over de jobinhoud

Over de procedure

Volledige beschrijving

Jobinhoud

Je coördineert, controleert en voert verschillende taken uit binnen het budgettaire en boekhoudkundige proces:

  • Je hebt als taak alle procedures voor de inning van de ontvangsten (facturering, ...) en de uitvoering van de uitgavenposten op (bestelbonnen, ontvangst van facturen, inbetalingstelling, controle van de overeenstemming van de procedures ...) voor te bereiden, op te volgen en te checken;
  • Je beantwoordt de vragen van interne en externe klanten;
  • Je ziet erop toe dat de kredieten goed besteed worden en stelt de directie op de hoogte als die slecht besteed worden;
  • Je plant de vastgelegde uitgaven in en volgt de dossiers op die aan de inspecteur van Financiën worden voorgelegd;
  • Je stelt de documenten op met betrekking tot de budgetten en rekeningen alsook alle verantwoordingsstukken en legt ze aan de beheerscommissie voor;
  • Met behulp van boekhoudsoftware zorg je voor het voeren, het volgen en het aanpassen van de budgettaire, algemene en analytische boekhouding in het licht van de beslissingen van de beheerscommissie;
  • Je zorgt voor de uitvoering en de opvolging van de boekhouding en de inventaris van het erfgoed, alsook voor de beheersrekening aan het einde van het begrotingsjaar en de opstelling en de opvolging van het budget zelf:
  • Je houdt de inventaris up-to-date;
  • Je volgt de boekhoudkundige verrichtingen zorgvuldig op en brengt erover verslag uit bij de federale overheid;
  • Je stelt verslagen op waarin je de betrokken medewerkers informeert over de genomen beslissingen en legt de uit te voeren acties vast;
  • Je controleert de opvolging van het budget van de verschillende rekeningen en projecten.

 

De takenlijst is niet volledig. Je zult ook andere taken moeten verrichten op verzoek van je hiërarchisch meerdere.

 

Heb je vragen over de jobinhoud? 

Je vindt onze contactgegevens in de rubriek "meer info - contactpersonen".

Werkgever

Er zijn 4 statutaire plaatsen vacant als boekhouder bij de POD Wetenschapsbeleid.

De POD Wetenschapsbeleid (BELSPO) is met bijna 3000 medewerkers de vierde grootste Federale Overheidsdienst. BELSPO heeft als opdrachten de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van het federaal wetenschapsbeleid en is in die context onder meer belast met:

  • De uitvoering van onderzoeksprogramma's, -activiteiten en -netwerken op Belgisch en internationaal niveau;
  • Het beheer van de Belgische deelname aan de programma's en activiteiten binnen de Europese Ruimtevaartorganisatie (ESA) en andere nationale en internationale organisaties verantwoordelijk voor onderzoek en wetenschappelijke dienstverlening;
  • Het administratief, financieel en materieel beheer van de Federale Wetenschappelijke Instellingen (FWI's) die deel uitmaken van het Departement, alsook de coördinatie van hun onderzoeksactiviteiten en wetenschappelijke dienstverlening;
  • De coördinatie van het wetenschapsbeleid op federaal, interfederaal en internationaal vlak;
  • De ontwikkeling en analyse van indicatoren voor Onderzoek en Ontwikkeling (O&O), evenals met de invoer ervan in internationale databanken.

Via de 10 federale wetenschappelijke instellingen (FWI) die deel uitmaken van de POD Wetenschapsbeleid, staat BELSPO in voor de studie, het
beheer en de valorisatie van een wetenschappelijk en cultureel erfgoed.

Onze 10 federale wetenschappelijke instellingen zijn:

De FWI zijn georganiseerd in de vorm van afzonderlijk beheerde staatsdiensten. Ze beheren en verbeteren collecties, databases, bibliotheken en archieven, voeren wetenschappelijk onderzoek uit en verspreiden kennis onder het publiek en deskundigen.

Competenties

Gedragsgerichte competenties

  • Informatie Analyseren: Je analyseert gegevens gericht en beoordeelt informatie kritisch.
  • Problemen Oplossen: Je gaat zelfstandig om met en lost problemen op, zoekt alternatieven en voert de oplossing uit.
  • In Team Werken: Je creëert en bevordert de groepsgeest door je mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's.
  • Servicegericht Handelen: Je begeleidt interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier, levert hen een persoonlijke dienstverlening en onderhoudt constructieve contacten.
  • Betrouwbaarheid Tonen: Je handelt integer, in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, respecteert vertrouwelijkheid, komt verbintenissen na en vermijdt elke vorm van partijdigheid.
  • Zichzelf Ontwikkelen: Je plant en beheert je eigen groei actief in functie van je mogelijkheden, interesses en ambities door je eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en jezelf continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken.
  • Objectieven Behalen: Je beschikt over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op te nemen voor de correctheid van ondernomen acties.

Technische competenties

  • Je beschikt over een grondige kennis van algemene boekhouding.

 

Een goede motivatie is eveneens belangrijk.

Opgelet! De technische competentie en  jouw motivatie worden als erg belangrijk voor de job beschouwd. 

De motivatie weegt harder door in de eindscore van het interview (x2).

De technische competentie weegt harder door in de eindscore van Stap 3: Specifieke screening - PC (X2).

Indien de technische competentie niet voldoet aan het vereiste niveau, kan je niet slagen voor Stap 3: Specifieke screening - PC, niet deelnemen aan het interview en niet in de lijst van geslaagden opgenomen worden.(cut-off).

Niet vereist, wel een troef

  • Je hebt een goede kennis van het Frans, gezien de tweetalige werkomgeving.
  • Je hebt een specifieke kennis van begrotings- en analytische boekhouding.
  • Je hebt een goede kennis van tools voor kantoorautomatisering zoals Word en Excel.
  • Je hebt goede kennis van de boekhoudprogramma's PIAi en BusinessObjects.

Deelnemingsvoorwaarden

Jouw profiel:

  • Je hebt een bachelordiploma in het domein economie of bent laatstejaarsstudent;

OF

  • Je hebt een bachelordiploma in een ander domein EN hebt 1 jaar professionele ervaring  in boekhouden;

OF

  • Je bent in het bezit van een benoemingsbesluit niveau B of je bent geslaagd in het specifieke gedeelte van een bevorderingsselectie niveau B EN hebt 1 jaar professionele ervaring in boekhouden;

OF

  • Je bent Nederlandstalig beroepsmilitair EN hebt 1 jaar professionele ervaring in boekhouden;

EN

  • Je beschikt over een grondige kennis van algemene boekhouding.
  • Een goede kennis van Frans is een pluspunt.

Een volledige beschrijving van de deelnemingsvoorwaarden en het functieprofiel kan je terugvinden in de functiebeschrijving.

Vereist diploma op de uiterste inschrijvingsdatum:

OFWEL ben je in het bezit van volgende diploma (zonder ervaringsvereiste):

  • ​Diploma van het hoger onderwijs (b.v. graduaat, professionele bachelor, kandidaat, academische bachelor) uitgereikt door een Belgische universiteit of een hogeschool na tenminste 2 of 3 jaar studie in het domein economie.

OFWEL ben je in het bezit van 1 van volgende diploma's EN heb je minimum 1 jaar relevante professionele ervaring:

  • Diploma van het hoger onderwijs van het korte type (basisopleiding van één cyclus, bv: graduaat, professionele bachelor) met volledig leerplan of voor sociale promotie
  • Diploma van kandidaat/academische bachelor uitgereikt na een cyclus van tenminste twee jaar studie
  • Getuigschrift na het slagen voor de eerste twee studiejaren van de Koninklijke Militaire School
  • Diploma van zeevaartonderwijs van de hogere cyclus of van hoger kunst- of technisch onderwijs van de 3de, 2de of 1ste graad met volledig leerplan
  • Diploma van meetkundig schatter van onroerende goederen, van mijnmeter of van technisch ingenieur.​

Je kan ook deelnemen als je een vroeger behaald diploma hebt, dat gelijkgesteld wordt met één van de vermelde diploma’s.

Als je jouw diploma behaald hebt in een ander land dan België of in een andere taal dan het Nederlands, bekijk dan hier de opties voor deelname.

 

Laad je diploma op in het gedeelte “CV” in van je online account op het moment van inschrijving. Doe je dit niet, dan kan je niet deelnemen aan de selectieprocedure.

Ben je laatstejaarsstudent van het academiejaar 2022-2023?

Dan kan je deelnemen aan de selectie onder voorbehoud. Laad je inschrijvingsbewijs met duidelijke vermelding van studiejaar, academiejaar en afstudeerrichting op in jouw online account.

Als je slaagt, kan je wel pas in dienst treden als je het vereiste diploma hebt behaald en je dit hebt opgeladen in jouw online account.

Ben je vastbenoemd Nederlandstalig ambtenaar?

Dan kan je deelnemen op basis van mobiliteit, mits je benoemd bent bij:

  • een federale administratie of een parastatale instelling opgenomen in het koninklijk besluit van 15 januari 2007 (personeel van de NMBS en de federale politie maken geen deel uit van dit toepassingsgebied van interne mobiliteit), of
  • de Rechterlijke orde (met uitzondering van de magistraten, gerechtelijk stagiaires en assessoren).

Aangezien de openstaande functie een functie is van niveau B kan je enkel deelnemen indien:

  • je benoemd bent op niveau B
  • of je geslaagd bent voor het specifieke gedeelte van een bevorderingsselectie niveau B en je opgenomen bent in de laureatenlijst.

In dit geval hoef je niet te voldoen aan de diplomavoorwaarden, maar wel aan de vereisten op vlak van werkervaring.

Laad je meest recente bewijs van benoeming op (benoemingsbesluit, uittreksel uit het Belgisch Staatsblad, bewijs van je werkgever, bevorderingsbesluit of bewijs van eedaflegging) vóór de uiterste inschrijvingsdatum en vul je volledige professionele ervaring in, inclusief je huidige job. Als dit bewijs van benoeming of van slagen al werd gevalideerd in je online-cv door een vorige procedure, hoef je dit niet opnieuw te doen.

Als je al werkt voor de rekruterende instelling, treed je in dienst via de principes van interne mutatie.

Ben je Nederlandstalig beroepsmilitair?

De openstaande functie is van niveau B. Je moet dus:

  • je attest van je carrière als beroepsmilitair opladen in het onderdeel ‘Diploma’ in jouw online account.
  • vanaf je inschrijving de persoon contacteren die vermeld wordt in de rubriek ‘contactpersoon procedure’, om je gelijkwaardigheid van niveau te bepalen

In dit geval hoef je niet te voldoen aan de diplomavoorwaarden, maar wel aan de vereisten op vlak van werkervaring.

Vereiste ervaring op de uiterste inschrijvingsdatum:

Een relevante professionele ervaring van minstens 1 jaar in een het domein boekhouden, verdeeld over ten minste 2 van 5 onderstaande taken:

  • het boeken van aankoop- en verkoopfacturen; 
  • het controleren van boekhoudkundige verantwoordingsstukken;
  • het voorbereiden van de inbetalingstelling van schuldvorderingsverklaringen;
  • het opstellen van boekhoudverslagen;
  • het analyseren van balansen en resultaatrekeningen.

 

Vul je online CV volledig in in het Nederlands in de rubriek "Werkervaring" van jouw online account, voor de uiterste inschrijvingsdatum.

Indien je ten laatste op de uiterste inschrijvingsdatum niet aan bovenstaande formele deelnemingsvoorwaarden voldoet, kan er met je kandidatuur geen rekening worden gehouden.

Aanbod

Statuut en Graad

Je wordt aangeworven als financieel deskundige (niveau B) met de bijhorende weddeschaal B1.

Loon

Minimum aanvangswedde: € 33. 606,32 (bruto jaarsalaris, reeds aangepast aan de huidige index, reglementaire toelagen niet inbegrepen).

Via de salarissimulator kan je je bruto- en nettoloon berekenen door een aantal vragen te beantwoorden. 

Voordelen

We bieden jou een boeiende job met impact op mens en maatschappij, met tal van voordelen:

  • Goede balans tussen werk en privé
    • glijdende werkuren in een 38-uren week
    • mogelijkheid om eventuele overuren in recup op te nemen
    • mogelijkheid tot telewerk
    • 26 dagen verlof en vrij tussen Kerst en Nieuwjaar
    • gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer
  • Financiële voordelen
    • mogelijkheid tot het krijgen van een tweetaligheidspremie
    • voordelige hospitalisatieverzekering
    • gratis woon-werkverkeer met het openbaar vervoer
    • mogelijkheid om een fietsvergoeding te krijgen
    • mogelijkheid tot het krijgen van een telewerkpremie
    • voordelen en interessante aanbiedingen via Benefits@Work
    • gratis toegang tot verschillende federale musea via de Belspo-kaart
    • allerlei sociale voordelen via de sociale dienst van Belspo
    • beschikken over een laptop

Ontdek alle informatie (extra premies en toelagen, ...) en voordelen over werken bij de federale overheid op de website van BOSA.

Aanstellingsvoorwaarden

Als je geslaagd bent voor deze selectie, moet je – om benoemd te worden – op de aanstellingsdatum:

  • Belg zijn of burger van een ander land behorende tot de Europese Economische Ruimte of Zwitserland
  • de burgerlijke en politieke rechten genieten
  • een gedrag hebben dat in overeenstemming is met de eisen van de beoogde betrekking.

Als je deelneemt op basis van jouw diploma, word je benoemd nadat je de stageperiode met succes hebt vervuld.

Als je deelneemt op basis van mobiliteit, hoef je geen stage meer te doen.

Als je benoemd bent bij een andere organisatie dan de rekruterende en je in dienst treedt via mobiliteit, start een proefperiode van 3 maanden waarin jij en de organisatie kunnen beslissen of er een match is. Indien jij of de rekruterende organisatie hiervan niet overtuigd zijn, keer je terug naar je vroegere werkgever. Klikt het van bij de start, dan kunnen jullie onderling sneller beslissen om de definitieve overstap te maken.

Als je reeds benoemd bent bij de rekruterende dienst in het niveau van de selectie, treed je in dienst via de principes van interne mutatie.

Procedure

In het kort:

  1. We screenen je diploma, benoemingsbesluit, inschrijvingsbewijs van laatstejaarsstudent of je attest van je carrière als beroepsmilitair.
  2. We screenen jouw ervaring.
  3. Je legt een 2 testen op computer af bij FOD BOSA in Brussel 
  4. Je legt een interview af bij de POD Wetenschapsbeleid (Simon Bolivarlaan 30 - 1000 Brussel)

Een volledige beschrijving van de procedure kan je terugvinden in de volledige functiebeschrijving.

Opgelet:

  • Raadpleeg regelmatig het tabblad ‘Mijn screeningsprocedures’ in je online account om na te gaan of de inschrijvingsperiode voor de proeven al dan niet open staat.
  • De testen kunnen in fysieke aanwezigheid (face-to-face) of op afstand (via videocall) georganiseerd worden. Deze informatie wordt bij elke stap aangegeven.
  • Je inschrijven voor een proef kan enkel tijdens de inschrijvingsperiode zoals weergegeven in het veld ‘Mijn screeningsprocedures’. Wanneer je niet bent ingeschreven voor het einde van de inschrijvingsperiode, kan voor deze selectie geen rekening meer worden gehouden met je kandidatuur.
  • Als je niet aanwezig kan zijn voor de sessie waarvoor je ingeschreven bent, dan moet je je ten laatste één uur voor de start van de test uitschrijven. Echter, om organisatorische redenen, willen we je vragen om je uiterlijk de dag voor de proef uit te schrijven. Je doet dit door in je online-account te klikken op de annulatie-link die je net naast de door jou gekozen datum kan vinden. Vervolgens kan je je inschrijven voor een andere sessie, als er nog andere sessies beschikbaar zijn.
  • Ervaar je problemen bij het inschrijven voor een test, neem dan contact op met de contactpersoon voor de selectieprocedure (zie rubriek “Contact”) . Doe dit zo snel mogelijk en uiterlijk binnen de twee werkdagen vóór de datum van de test.
  • We houden voor het vervolg van de procedure geen rekening met je kandidatuur als je je voor een test niet inschrijft en/of als je afwezig bent.
  • Als je niet geslaagd bent voor een bepaalde stap, stopt de procedure en word je niet uitgenodigd voor eventuele volgende testen van dezelfde selectie.

Gelijke kansen en redelijke aanpassingen:

De Federale overheid voert een actief diversiteitsbeleid.   

Heb je een handicap, een leerstoornis of een ziekte? Dan kom je mogelijks in aanmerking voor een aanpassing van de selectieprocedure. Zie onze pagina over redelijke aanpassingen voor meer info.

Ben je zwanger of geef je borstvoeding? Ook dan kan je mogelijk aanpassingen krijgen. Meer info vind je op deze pagina over gelijke kansen.

Stap 1: screening van diploma en/of benoemingsbesluit

Je wordt alleen toegelaten tot de selectie als je beschikt over het vereiste diploma en/of benoemingsbesluit. De screening hiervan gebeurt op basis van de op te laden documenten (zie ‘Deelnemingsvoorwaarden’) en de informatie ingevuld in jouw online account op de uiterste inschrijvingsdatum.

Stap 2: Screening van vereiste ervaring

Je wordt alleen toegelaten tot de selectie als je over de vereiste relevante professionele ervaring beschikt. De screening van de ervaring gebeurt op basis van je cv zoals het is ingevuld in jouw online account op de uiterste inschrijvingsdatum. We houden bij deze screening geen rekening met eventuele documenten die opgeladen zijn in het gedeelte “Mijn extras” van jouw online account.

Waarop moet je letten?

Vul het cv in in het Nederlands. Cv’s in andere talen worden niet gescreend.
Besteed voldoende aandacht aan de beschrijving van de werkervaring in het cv. Onze selectieverantwoordelijken gebruiken deze informatie voor de kwalitatieve cv-screening.

Ook gesolliciteerd voor een Franstalige selectie?

Geef dan in je online-cv onder ‘Werkervaring -> Aanpassen’ de info in het veld ‘Beschrijf nauwkeurig de verschillende taken en verantwoordelijkheden van de job’ ook in het Frans in.

Te weinig plaats in dat veld? Tik dan de verdere info in de volgende twee velden (‘Beschrijf wat je geleerd hebt in de job’ en ‘Waarom van job veranderen’) onder een titeltje: 'Vervolg taken en verantwoordelijkheden'. Vermeld onderaan in het eerder ingevulde veld van de taken en verantwoordelijkheden in welk veld je de verdere info getikt hebt.

Stap 3: Specifieke screening - PC (+/- 3u30)

Via een meerkeuzevragenlijst wordt volgende technische competentie gemeten (+/- 1u):

  • Je beschikt over een grondige kennis van algemene boekhouding.

Via een postbaktest worden volgende gedragsgerichte competenties gemeten (+/- 1u30):

  • Informatie Analyseren: Je analyseert gegevens gericht en beoordeelt informatie kritisch.
  • Problemen Oplossen: Je gaat zelfstandig om met en lost problemen op, zoekt alternatieven en voert de oplossing uit.

Deze proef zal plaatsvinden op 4/7/2023 (onder voorbehoud). Via het postvak 'Mijn berichten en taken' in je online account kan je zelf online inschrijven voor de proef. Je kan alleen maar inschrijven als je geslaagd bent voor de vorige stap. Pas op: er wordt voor deze proef maar één mogelijk testmoment voorzien.

Je bent voor deze test geslaagd als je ten minste 50 punten op 100 behaalt voor de meerkeuzevragenlijst EN ten minste 75 punten op 150 behaalt voor het totaal op deze 2 testen.

Rekening houdend met het aantal jobs, worden enkel de eerste 20 geslaagden toegelaten tot de volgende proef. Bij gelijkheid van punten, kan dit aantal verhoogd worden in het voordeel van de kandidaat.

Na het ontvangen van je resultaat van dit gedeelte kan je binnen twee maanden schriftelijk feedback vragen.

Stap 4: Specifieke screening - Interview (+/- 1u20)

Het interview evalueert of je gedragsgerichte competenties (zie rubriek ‘Competenties’) overeenkomen met de jobvereisten. Er worden ook vragen gesteld over je motivatie, je interesse en je voeling met het werkterrein.

Je cv in je online account wordt gebruikt als bijkomende informatie voor het interview.

Je bent geslaagd als je ten minste 50 punten op 100 behaalt.

Deze proef zal plaatsvinden tussen 20/7/2023 en 11/8/2023 (onder voorbehoud) bij de POD Wetenschapsbeleid (Simon Bolivarlaan 30 - 1000 Brussel).

Via het postvak 'Mijn berichten en taken' in je online account kan je zelf online inschrijven voor de proef. Je kan alleen maar inschrijven als je geslaagd bent voor de vorige stap. Kies online uit de mogelijke testmomenten de dag en het uur om de test af te leggen. Je wacht best niet tot het laatste ogenblik om in te schrijven voor de test, want je loopt dan het risico dat er geen plaats meer is.

Eindresultaat

Als je geslaagd bent?

De rangschikking van de geslaagden wordt opgesteld op basis van de resultaten van Stap 4 - interview.  Als er geslaagden zijn met gelijke punten, krijgt de persoon met het hoogste aantal punten voor de motivatie voorrang. Als er voor dit gedeelte personen met gelijke punten zijn, wordt voor deze personen de rangschikking willekeurig bepaald.

Als je niet onmiddellijk aan de slag kan, kom je op een lijst terecht waaruit geput kan worden telkens er een plaats vrij is voor deze functie. Op basis van je rangschikking kan je ook contractuele functies aangeboden krijgen.

Hoelang blijft deze lijst geldig?

Er wordt een lijst van maximum 20 geslaagden opgesteld, die 1 jaar geldig blijft. Als er voor de toekenning van de laatste plaats meerdere geslaagden zijn met een gelijk aantal punten, wordt het maximum aantal geslaagden in hun voordeel verhoogd.

Bijkomende screening

Als deze of een andere organisatie een gelijkaardig profiel zoekt, kunnen zij hiervoor beroep doen op deze lijst. Afhankelijk van je resultaat word je uitgenodigd voor een bijkomende proef, die vaak bestaat uit een interview. Het is mogelijk dat er hierbij extra diploma- en/of ervaringsvoorwaarden gevraagd worden.

Voorrangsregels voor personen met een handicap

Naast deze lijst van geslaagden wordt een bijzondere lijst opgesteld (die 4 jaar geldig blijft) van de personen met een handicap die geslaagd zijn. Je wordt er enkel in opgenomen op jouw vraag en als je een attest hebt waardoor je erkend bent als 'persoon met een handicap. Meer informatie vind je op onze pagina hierover.

Overheidsdiensten die nog geen 3% van het quotum behalen, zijn verplicht eerst de kandidaten uit deze reserves te raadplegen.

Arbeidspostaanpassingen

Heb je een handicap en wil je gebruik maken van arbeidspostaanpassingen? Dan kan je dat aanvragen op het moment van aanwerving. Meer info vind je op onze pagina hierover.

Solliciteren

Solliciteren? Vul je online CV in en raadpleeg het volledige vacaturebericht om over alle nodige informatie te beschikken en je zo goed mogelijk voor te bereiden.

Je kan solliciteren tot en met 9/6/2023.

Je moet online solliciteren via je online account. We screenen het cv dat op de uiterste inschrijvingsdatum in je online account zit. We screenen ook je diploma en/of benoemingsbesluit dat je moet opladen op het moment van inschrijving.

Je kan niet solliciteren via fax of e-mail.

Diploma en/of benoemingsbesluit opladen
Je kan je diploma en/of benoemingsbesluit in je online-cv opladen (vóór de uiterste inschrijvingsdatum) in PDF, DOC, DOCX, JPG of TIF-formaat. Het bestand mag niet groter zijn dan 8 MB. Lukt het niet om het diploma op te laden, dan mag je een kopie opsturen naar de contactpersoon selectieprocedure (zie 'Contactpersonen’). Vermeld je rijksregisternummer, naam, voornaam en de procedurecode van de job.

Ben je laatstejaarsstudent?

Laad dan je je inschrijvingsbewijs op met duidelijke vermelding van studiejaar, academiejaar en afstudeerrichting voor de uiterste inschrijvingsdatum.

Extra info

Testen en resultaten

Alle informatie over het concrete verloop van de procedure, je resultaten en de volgende stappen vind je terug in je online account.

Je online account is de enige plaats waar deze informatie volledig betrouwbaar gecentraliseerd wordt. Check je online account dus regelmatig om alle belangrijke informatie over je sollicitaties te vinden.

 

Vragen rond de testen en scoring?

Meer info over het verloop van de testen en over hoe je je kan voorbereiden, vind je via deze link.

Voor meer uitleg over de scoring van onze testen kan je terecht op deze pagina.

 

Niet tevreden over de selectieprocedure?

Dien hier jouw klacht in.

Contact opnemen

Over de jobinhoud

Over de procedure

Adres en algemene contactgegevens

  • FOD BOSA - Werkenvoor.be
    WTC III - Simon Bolivarlaan, 30 bus 1
    1000 Brussel
  • POD Wetenschapsbeleid
    WTCIII - Simon Bolivarlaan, 30 bus 7
    1000 Brussel