Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie
Wie zijn we?
Het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie is de federale regulator van de post- en telecommunicatiesector. Het waakt ook over het elektromagnetisch spectrum van de radiofrequenties, de veiligheid van de digitale infrastructuren en onlineplatforms. Binnen het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad is het BIPT ook bevoegd voor sommige mediadiensten.
In de praktijk heeft het BIPT meer bepaald als opdracht:
- de concurrentie te bevorderen;
- bij te dragen tot de ontwikkeling van de interne markt;
- de belangen van de gebruikers in het algemeen te beschermen;
- als regulator van de postmarkt toe te zien op de tarieven en de kwaliteit van de diensten van bpost en vergunningen toe te kennen aan nieuwkomers op de postmarkt;
- de radiofrequenties te verdelen om te garanderen dat ze efficiënt worden ingezet en voortdurend te waken over de radiogolven om schadelijke storingen te laten stopzetten. Het BIPT controleert zelf de naleving van het gebruik van de frequenties in het spectrum. Deze controles gebeuren vanuit 4 lokale centra: Anderlecht, Antwerpen, Gent en Luik. Het organiseert eveneens examens voor gebruikers die over een certificaat beschikken na te gaan of de operatoren de gepaste veiligheidsmaatregelen hebben getroffen om de goede werking van hun netwerken en diensten te garanderen en de data te beschermen die worden behandeld in het kader van de verstrekking van deze netwerken en diensten;
- de connectiviteit en de toegang tot de, vaste al dan niet mobiele, netwerken met een zeer hoge capaciteit te bevorderen;
- de toepassing van de digitale regulering te monitoren.
Het BIPT kan besluiten nemen, sancties opleggen, raadplegingen en studies lanceren. Het werkt samen met de nationale of Europese reguleringsinstanties.
Projecten in de kijker
- ervoor zorgen dat de elektronische-communicatiemarkt zich op een concurrerende manier ontwikkelt, dat innovatie wordt gestimuleerd en dat deze ontwikkeling op een duurzame manier verloopt;
- de openbare veilingen van nieuwe mobiele vergunningen en de omkadering van connectiviteit met zeer hoge capaciteit
- ervoor zorgen dat de gebruikers over de informatie beschikken die nodig is om hun dienstverleners naar behoren te kunnen kiezen, en dat zij ook beschermd worden in hun rechten;
- de voorlichting van het publiek over de dekking van de vaste netwerken en mobiele elektronische-communicatienetwerken
- de vergelijking van de telecomtarieven voor het grote publiek vergemakkelijken;
- zorgen voor meer transparantie en een betere beschikbaarheid van de postproducten van e-commerce, via postpaalpunt;
- het toezicht op de onlineplatforms, bekend onder de naam Digital Services Act (DSA);
- het toezicht op de AI-systemen (AI Act);
- het toezicht op de billijke toegang tot en het billijke gebruik van data en de interoperabiliteit met de datadiensten (Data Act);
- een uitbreiding van de huidige taken als sectoroverheid en inspectiedienst voor cybersecurity naar de hele digitale-infrastructuursector (naast de traditionele elektronische-communicatienetwerken en -diensten, evenals de cloud, de datacenters enz.) en voor de sector van de post- en koerierdiensten in het kader van NIS2 en van CER (kritieke entiteiten);
- de uitbreiding van het toepassingsgebied van de huidige taken als markttoezichthouder in het kader van de RED met IoT-apparaten en producten met digitale componenten op het gebied van cyberweerbaarheid (CRA);
- bijkomende taken in verband met gigabitinfrastructuur (GIA).
Onze waarden
De waarden van een organisatie zorgen ervoor dat alle betrokken partijen (haar personeel, haar klanten, haar leveranciers, ...) zich er dagdagelijks van kunnen vergewissen dat alle acties die ze onderneemt conform de missie en de visie zijn.
De waarden van het BIPT zijn:
- onafhankelijkheid: kritische houding ten opzichte van alle stakeholders;
- betrouwbaarheid: professionalisme, delen van expertise via teamwerk en wendbaarheid;
- transparantie: permanente dialoog met de spelers van de gereguleerde sectoren en nauwkeurig gemotiveerd besluitvormingsproces.
Onze troeven
Onze medewerkers waarderen:
- dat de elektronische-communicatiesector voortdurend evolueert: om de markt te reguleren en vrije concurrentie te garanderen, moet men een vinger aan de pols houden van de meest recente ontwikkelingen;
- dat de postsector een bijzondere uitdaging vormt, gezien de ontwikkelingen op het vlak van e-commerce;
- dat ze werken binnen een technische, juridische, economische en administratieve omgeving, die zowel nieuw als vernieuwend is;
- het werken in een multidisciplinair team;
- dat hun werk een zichtbaar maatschappelijk nut heeft: het beschermen van de rechten en belangen van consumenten, het garanderen van voordeligere tarieven, de transparantie van producten en diensten, de bescherming van de privacy ...
- het werken binnen een Europese en internationale context;
- dat ze een voordelig statuut en loon genieten.
Wie zoeken we?
Op niveau A (masterdiploma): ingenieurs, juristen, economen, vertalers, informatici.
Op niveau C (diploma hoger middelbaar onderwijs): administratieve medewerkers en techniciens.
Aantal medewerkers
Contactgegevens
Allianz Tower
Koning Albert II-laan 32 bus 10
1000 Brussel
België