Raphaël
Strookt het beeld dat je nu hebt van de federale overheid nog met het beeld dat je had voor je hier begon te werken?
Mijn ouders werkten allebei bij de overheid dus ik heb hier altijd een vrij positief beeld over gehad. Natuurlijk zijn er nog veel zaken die voor verbetering vatbaar zijn, maar het is belangrijk om de evolutie te benadrukken.
Het stereotype beeld van de ambtenaar bestaat nog steeds, maar ik kan je verzekeren dat het niet representatief is voor de meesten. Heel vaak zijn nieuwe HVW-medewerkers verrast om in een omgeving terecht te komen waar iedereen het beste van zichzelf geeft terwijl ze de grote werklast proberen te beheren.
Je werkt als Process Manager Ontvankelijkheid en hoofd uitbetalingskantoor Brussel. Wat doe je precies en wat is het leukste aan je job?
De leiding hebben over het kantoor in Brussel is een echte sociale ervaring. Voor sommigen is het een last. Het bewijs: veel collega's vragen me vaak: "Hoe houd je het vol in Brussel?” Voor mij is het een eer en een uitdaging om dit prachtige kantoor op orde te kunnen zetten.
Als office manager coördineer en beheer ik de twee delen van het kantoor: de Eerstelijn en de afdeling Ontvankelijkheid. De Eerstelijn ontvangt alle inkomende post, codeert deze in onze applicaties en stelt uitkeringsaanvragen op. De afdeling Ontvankelijkheid is voornamelijk verantwoordelijk voor de ontvangst van onze verzekerden en de samenstelling van hun dossiers.
Elke afdeling heeft zijn eigen team van managers en het is mijn doel om ervoor te zorgen dat de doelstellingen van het management worden gehaald en dat de ongeveer veertig medewerkers zich goed voelen. Het is een job die zowel stimulerend als interessant is, omdat ik met collega’s met verschillende achtergronden kan werken. In feite bestaat mijn dagelijkse routine uit teamvergaderingen, feedback geven, strategieën uitwerken en problemen oplossen.
Het meest interessante aspect van mijn job is dat ik mijn personeel kan aanmoedigen en zien groeien. Als manager kan niets een glimlach en een bedankje van een van je medewerkers vervangen. Bovendien geeft het me echt voldoening om de globale evolutie te zien en bekrachtigt het mijn visie die ik heb over management.
Tegelijkertijd heb ik een tweede job bij de HVW als procesmanager Ontvankelijkheid in de afdeling die verantwoordelijk is voor de coördinatie van de 35 kantoren.
Sinds begin juni 2023 is er een nieuwe structuur en zijn er drie processen gecreëerd: het proces voor ontvankelijkheid, het betalingsproces en het debiteuren- en verificatieproces. Voor elk proces is een procesmanager aangesteld. De procesmanager is er voor verantwoordelijk dat zijn of haar proces soepel verloopt in alle 35 betaalkantoren.
Het doel is duidelijk: elke procesmanager moet zijn of haar expertise op een bepaald gebied kunnen ontwikkelen en beschikbaar stellen aan de bestuursorganen om hen te ondersteunen in hun besluitvorming en beleidsuitvoering.
Meer specifiek zijn de essentiële onderdelen van mijn functie mijn rollen als adviseur, analist, ontwikkelaar, kennismanager en teamleider.
Op welke van jouw realisaties of projecten ben je het meest trots?
Het terug op orde zetten van het uitbetalingskantoor in Brussel. Dit was en is nog steeds een enorme uitdaging, vooral in de nasleep van de coronacrisis. De crisis heeft ons veel schade berokkend, zowel qua werklast als psychologisch. Ik vergelijk het altijd met een storm: die veroorzaakt heel snel heel veel schade, maar het moeilijkste is om alles terug op te bouwen.
De heropbouw duurde lang en gebeurde op elk niveau. Ik vond het belangrijk om te herbeginnen met een stevige fundering en dit met de mensen op het terrein terug op te bouwen.
Ik wilde hen in het middelpunt van dit grote project plaatsen, omdat de sleutel tot succes in hun handen lag. Ik heb geprobeerd een werkomgeving te creëren die vertrouwen, werkdiscipline en zelfredzaamheid combineert. Volgens Frédéric Laloux "genereert vertrouwen verantwoordelijkheid". Dat was mijn motto.
Hoe lang denk je nog te werken voor de federale overheid?
Zolang ik hier gelukkig ben, blijf ik.
In welke zin maak je met je job het verschil voor de samenleving?
De HVW is een openbare instelling voor sociale zekerheid ten dienste van de burgers. We hebben drie belangrijke missies: burgers informeren over hun rechten, dossiers samenstellen en sociale bijdragen uitbetalen.
Welk professioneel parcours heb je afgelegd voor je bij de HVW kwam?
Ik heb eerst een bachelor in communicatie gevolgd aan de Université Saint Louis in Brussel. Daarna heb ik een master in bedrijfscommunicatie en marketing gevolgd aan de ULB, waarna ik meteen aan de slag ben gegaan bij de HVW.
Wat zou je zeggen aan mensen die twijfelen om de overstap te maken naar de federale overheid?
Ondanks de schijn biedt werken bij de federale overheid een grote verscheidenheid aan taken. Mijn ervaring bewijst dit: ik ben begonnen als managementondersteuner, waar ik de kans kreeg om rechtstreeks leiding te geven aan een opleidingsgroep. Ik was betrokken bij verschillende projecten en samenwerkingsverbanden met andere overheidsinstellingen. Ik heb ook deelgenomen aan verschillende selecties als jurylid. Ik kreeg zelfs de kans om de burgemeester van Sint-Joost te ontmoeten om toekomstige renovatieprojecten in de gemeente te bespreken. Twee jaar later werd ik benoemd tot verantwoordelijke van het grootste uitbetalingskantoor van de HVW en nu ben ik manager van een proces dat alle kantoren aangaat. Ik heb het geluk dat ik overal bij betrokken ben, iets wat niet voor iedereen is weggelegd.
De leiding hebben over het kantoor in Brussel is een echte sociale ervaring.